پنجره دوجداره 

پنجره و درب دوجداره ساختاری دولایه و عایق دارند و در انواع آلومینیوم و UPVC تولید می شوند. هدف از ساخت این درب و پنجره ها؛ حفظ انرژی محیط، کاهش هزینه ها و جلوگیری از ورود آلودگی های صوتی و گرد و خاک است، برای این منظور از هوای خشک، گاز آرگون یا گاز کریپتون به عنوان عایق بین دو جداره شیشه استفاده می شود.

دسته بندی این درب و پنجره ها براساس نوع چهارچوب و مصالح به کار رفته در آنها صورت گرفته ست. علاوه بر چهارچوب، نوع شیشه استفاده شده برای درب و پنجره های دوجداره در میزان عایق بودن آنها موثر خواهد بود.

شیشه هایی که در ساخت درب و پنجره های دوجداره استفاده می شود، از نوع فلوت، سکوریت، لمینت دو جداره و غیره هستند. ضخامت این شیشه ها حدودا 3 تا 10 میلیمتر است. طول عمر درب و پنجره های دو جداره در تجهیزات ساختمانی علاوه بر کیفیت مصالح بکار رفته، به محل نصب و شرایط جغرافیایی محیط نیز بستگی دارد.

پنجره و درب دوجداره

در گذشته درب و پنجره ها از چوب و آهن ساخته می شد که نوع چوبی آن قابل اشتعال و پوسیدگی بیشتری بود و جنس فلزی نیز در معرض خوردگی و زنگ زدگی قرار داشت. همچنین درزهای این مدل درب و پنجره به خوبی بسته نمی شد و باعث هدر رفتن انرژی می شد. بنابراین ساخت درب و پنجره های دوجداره برای حذف این معایب یه ضرورت به حساب می آمد.

انواع درب و پنجره دوجداره

درب و پنجره دوجداره آلومینیوم

درب و پنجره آلومینیومی دوجداره، دارای دوام بالا، ظاهر زیبا و وزن سبکی است و می تواند برای سال های طولانی در محیط های مختلف خانگی، اداری، تجاری و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

درب و پنجره دوجداره UPVC

یوپی‌وی‌سی (به انگلیسی: UPVC) مخفف کلمات (Unplasticized PolyVinyl Chloride) شکل سخت‌شدهٔ پلی وینیل کلراید است. در طراحی درب و پنجره UPVC دوجداره به ظرافت و دوام بالای آنها توجه شده است. این درب و پنجره ها با شرایط آب و هوایی مختلف سازگاری زیادی دارند، بنابراین برای محیط هایی با وضعیت جوی متغیر مناسب هستند.

درب دوجداره UPVC به همراه یراق و قفل سوییچی، برای بالکن و سرویس بهداشتی استفاده می شود. روی این نوع درب و پنجره ها برای جلوگیری از ورود حشرات، می توان انواع رولینگ، پلیسه و مگنت توری نصب کرد. پارتیشن دو جداره UPVC نیز در مکان هایی مانند سونا و استخر کاربرد دارد.

انواع درب و پنجره دوجداره

معماری ساختمان و نوع نما از جمله مواردی هستند که مدل درب و پنجره های دوجداره و نوع نصب آنها را تعیین می کند. مواردی که در ادامه ذکر می شود، بیشتر برای پنجره های دوجداره در انواع آلومینیوم و UPVC استفاده می شوند:

پنجره دو جداره ثابت

درب و پنجره های ثابت باز نمی شوند و بهترین خاصیت عایقی را دارا می باشند. می توان این مدل را در بالای درب ورودی یا روی سقف تعبیه کرد تا نور طبیعی وارد خانه شود. در اتاق ها نیز برای داشتن نور طبیعی و منظره زیبا و بدون هدر رفتن انرژی، می توان از این مدل استفاده کرد. درب و پنجره 2 جداره ثابت در کنار سایر مدل های پنجره نیز قرار می گیرد و برای بستن فضای بالکن و آلاچیق از این مدل استفاده می شود. درب و پنجره دوجداره ثابت قیمت مناسبی دارد و با هر سبک طراحی مدرن یا کلاسیک هماهنگی دارد.

پنجره دوجداره کشویی یا ریلی

معمولا باز شدن درب و پنجره دوجداره با ابعاد بزرگ و قدی در حالت لولایی فضای زیادی را اشغال می کند یا برای پرده هایی که چند لایه و ثابت هستند مشکل ایجاد می کند، به همین منظور پنجره های دوجداره به شکل کشویی یا ریلی طراحی شده است. 

درب و پنجره دوجداره کلنگی یا سایبانی

درب و پنجره دوجداره کلنگی یا سایبانی به صورت عمودی نصب می شود و لولا در قسمت بالا قرار می گیرد تا پنجره به سمت بیرون باز شود. البته گاهی طوری طراحی می شوند که از هر دو سمت بیرون و داخل قابل باز شدن باشند. این مدل برای جریان هوا بدون ورود برگ و باران به داخل خانه و تهویه هوای سرویس بهداشتی و حمام بسیار کاربرد دارد.

پنجره دوجداره فولکسی

این مدل شبیه به درب ون و فولکس باز می شود و به درب و پنجره دوجداره فولکس واگنی نیز شناخته شده است. پنجره ریلی به خاطر بازدهی کمتر در جلوگیری از اتلاف انرژی در مقایسه با سایر مدل ها، امروزه کاربرد کمتری دارد.

درب و پنجره دوجداره طرح چوب

برای نماهای تیره و سبک طراحی آجر نما و یا ترموود، بهتر است از درب و پنجره 2 جداره طرح چوب و رنگ های قهوه ای و یا مشکی استفاده شود، تا با نمای ساختمان هماهنگی و همخوانی داشته باشد. معمولا رنگ پروفیل درب و پنجره دوجداره با رنگ درب پارکینگ و درب ورودی هماهنگ می شود.

درب و پنجره دوجداره تک حالته 

درب و پنجره دوجداره تک حالته، یکی از مدل های پرکاربرد است و قیمت مناسبی دارد. این مدل در یکی از دو حالت عمودی بازشو و افقی بازشو به داخل یا بیرون طراحی می شود. حالت بسته شده این درب و پنجره دوجداره، عایقی حداکثری در برابر حرارت و صدا خواهد داشت.

درب و پنجره دوجداره 2 حالته

قسمت بازشوی این مدل طوری طراحی شده که در هر دو حالت عمودی و افقی قابل باز شدن باشد. دستگیره های درب و پنجره دوجداره دو حالته دارای چرخش 45 و 90 درجه هستند که در دو حالت لولایی ساده افقی و از بالا به صورت عمودی برای تهویه هوا باز می شود.

درب و پنجره دو جداره دولنگه بازشو (فرانسوی)

طراحی این مدل درب و پنجره تک حالته به این صورت است که از دو سمت باز می شوند و بدون هیچ مانع و یا ستونی بین دو پنجره زاویه دیدی کاملی در دسترس قرار می دهد.

درب و پنجره دوجداره بالکنی

درب و پنجره های دوجداره ای که داخل سالن پذیرایی قرار می گیرند، پنجره بالکنی هستند و در اندازه های بزرگ طراحی می شوند. این مدل درب و پنجره ها در معرض برف و باران قرار دارند و باید از یراق آلات و پروفیل های با کیفیت در ساختشان استفاده شود، درب و پنجره دوجداره بالکنی بیشتر در حالت ثابت طراحی می شوند.

درب و پنجره دوجداره آکاردئونی

برای ابعاد درب و پنجره بسیار بزرگ که عرض کار بیشتر از 3 متر است، از این مدل استفاده می شود. این مدل درب و پنجره ها روی هم جمع می شود و حرکت روی یک محور به یک سمت می باش. از جمله کاربرد های این مدل می توان جدا کردن فضای بین داخل ساختمان و بالکن، و طراحی در نمای ویلاهای سبک مدرن و مینیمال را نام برد.

درب و پنجره دو جداره کمانی

یکی از مدل های زیبا و خاص درب و پنجره دو جداره کمانی است که دارای قوس می باشد. شیشه روی این درب و پنجره نیز از نوع خم است. درب و پنجره 2 جداره کمانی را می توان به شکل تک لنگه یا چند لنگه ساخت. برای داشتن منظره ای چشمگیر از حیاط یا محیط خارج از خانه ، پنجره های کمانی گزینه مناسبی هستند. پروفیل و فریم خم شده باید کاملا استاندارد باشد.

درب و پنجره دوجداره خلیجی (شاه نشین)

این مدل از ترکیب تعدادی پنجره ثابت و بازشو ساخته می شود که در کنار هم قرار می گیرد و شکلی قوسی و چند ضلعی می سازد و برای استفاده از نور طبیعی خورشید در آشپزخانه یا اتاق نشیمن بسیار مناسب است.

دروپنجره دروپنجره آلومینیوم دروپنجرهUPVC در آلومینیوم درUPVC