در گذشته درب و پنجره ها از چوب و آهن ساخته می شد که نوع چوبی آن قابل اشتعال و پوسیدگی بیشتری بود و جنس فلزی نیز در معرض خوردگی و زنگ زدگی قرار داشت. همچنین درزهای این مدل درب و پنجره به خوبی بسته نمی شد و باعث هدر رفتن انرژی می شد. بنابراین ساخت درب و پنجره های دوجداره برای حذف این معایب یه ضرورت به حساب می آمد.

پنجره و درب دوجداره ساختاری دولایه و عایق دارند و در انواع آلومینیوم و UPVC تولید می شوند. هدف از ساخت این درب و پنجره ها؛ حفظ انرژی محیط، کاهش هزینه ها و جلوگیری از ورود آلودگی های صوتی و گرد و خاک است، برای این منظور از هوای خشک، گاز آرگون یا گاز کریپتون به عنوان عایق بین دو جداره شیشه استفاده می شود.

دسته بندی این درب و پنجره ها براساس نوع چهارچوب و مصالح به کار رفته در آنها صورت گرفته ست. علاوه بر چهارچوب، نوع شیشه استفاده شده برای درب و پنجره های دوجداره در میزان عایق بودن آنها موثر خواهد بود.

شیشه هایی که در ساخت درب و پنجره های دوجداره استفاده می شود، از نوع فلوت، سکوریت، لمینت دو جداره و غیره هستند. ضخامت این شیشه ها حدودا 3 تا 10 میلیمتر است. طول عمر درب و پنجره های دو جداره در تجهیزات ساختمانی علاوه بر کیفیت مصالح بکار رفته، به محل نصب و شرایط جغرافیایی محیط نیز بستگی دارد.

در صنعت پنجره سازی، مونتاژ شیشه دوجداره IGU نامیده می شود که به معنی شیشه عایق بندی شده واحد است.( Insulated glazing unit) 

مزایای پنجره های دو جداره

پنجره با شیشه های دوجداره به منظور بهره وری و مصرف کمتر انرژی بسیار کارآمد است.

منطقه میانی دو شیشه با گاز بی اثر آرگون یا زنون پر می شود که مقاومت پنجره در برابر انتقال انرژی را افزایش می دهد. این محصول در زمستان از خروج گرما و در تابستان از ورود آن به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

با استفاده از این مدل پنجره هزینه های مربوط به گرمایش و سرمایش ساختمان کاهش می یابد و از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه خواهد بود.

این پنجره از آلودگی صوتی نیز جلوگیری می کند. دو یا چند جداره شیشه ای که در این پنجره ها به کار می رود؛ میزان صدای ورودی را کاهش می دهد.

پنجره های دو جداره نیازی به رنگ آمیزی ندارند و تمیز کردن آن ها راحت است.

گرد و غبار به راحتی در آن ها نفوذ نمی کند و در برابر نفوذ آب نیز مقاوم هستند.

پنجره های دو جداره یو پی وی سی در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم هستند و تغییر شکل نمی دهند.

امنیت پنجره های دو جداره بسیار بالاست و شکستن دو لایه شیشه به فشار و انرژی زیادی نیاز دارد.

در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است و مانع از انتقال آن به فضای داخل ساختمان می شود.

درزبندی کامل این پنجره ها از ورود گرد و غبار به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

آب بندی کامل پنجره دوجداره باعث عدم نفوذ آب به داخل در هنگام بارندگی های شدید می شود.

این نوع پنجره، غیرقابل اشتعال ، مقاوم در برابر پوسیدگی و خورندگی مانند اسیدها و بازها و مواد شیمیایی است.

از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد.

از ویژگی های بارز این پنجره ها وزن سبک آنهاست.

در این نوع پنجره دو یا چند لایه، شیشه به کمک نوار اسپیسر از همدیگر جدا شده و فضای بین شیشه ها با هوا یا گاز آرگون و یا SF6 پر می شود. اسپیسرها معملا از جنس آلومینیوم هستند و درون آن ها با ماده سیلیکا ژل که نوعی رطوبت گیر است و رطوبت هوای بین دو شیشه را جذب می کند پرشده است.

دروپنجره دوجداره

معایب پنجره دوجداره

در صورتی که در تهیه پروفیل پنجره از مواد با کیفیت استفاده نشود، در طول زمان پروفیل شکننده خواهد شد و تغییر رنگ پروفیل می دهد.

اگر گالوانیزه مورد استفاده در تولید درب و پنجره UPVC دچار مشکل باشد، بعد از نصب می تواند شکل پنجره ها را تغییر دهد.

عایق بندی پنجره دو جداره

میزان عایق بندی یک پنجره به روشهای مختلف قابل اندازه گیری است. متداولترین نوع سیستم مقدار R (مقاومت ) است . اندازه گیری مقاومت مواد در برابر انتقال انرژی به این صورت است که هرچه مقدار R بیشتر باشد، مقاومت بیشتر و مقدار عایق بیشتر است.

مزیت عایق بندی شیشه دوجداره از مقدار R آزمایش شده در طراحی های مختلف پنجره به این صورت است:

شیشه تک جداره : مقدار R 0.9

شیشه دو جداره با فضای بین شیشه ها  هوا .5 اینچ: ارزش R 2.04

شیشه  سه جداره با فضای بین شیشه ها هوا .5 اینچ: مقدار R 3.22

شیشه دو جداره با فضای بین شیشه ها آرگون و پوشش E-low:  مقدار R 3.846

شیشه  سه جداره با فضای بین شیشه ها آرگون و پوشش E-low: مقدار R 5.433

قاب های مناسب برای در و پنجره دوجداره 

درب و پنجره دوجداره آلومینیوم

درب و پنجره آلومینیومی دوجداره، دارای دوام بالا، ظاهر زیبا و وزن سبکی است و می تواند برای سال های طولانی در محیط های مختلف خانگی، اداری، تجاری و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

درب و پنجره دوجداره UPVC

یوپی‌وی‌سی (به انگلیسی: UPVC) مخفف کلمات (Unplasticized PolyVinyl Chloride) شکل سخت‌شدهٔ پلی وینیل کلراید است. در طراحی درب و پنجره UPVC دوجداره به ظرافت و دوام بالای آنها توجه شده است. این درب و پنجره ها با شرایط آب و هوایی مختلف سازگاری زیادی دارند، بنابراین برای محیط هایی با وضعیت جوی متغیر مناسب هستند.

درب دوجداره UPVC به همراه یراق و قفل سوییچی، برای بالکن و سرویس بهداشتی استفاده می شود. روی این نوع درب و پنجره ها برای جلوگیری از ورود حشرات، می توان انواع رولینگ، پلیسه و مگنت توری نصب کرد. پارتیشن دو جداره UPVC نیز در مکان هایی مانند سونا و استخر کاربرد دارد.

هزینه دوجداره کردن در و پنجره

هزینه خرید و نصب سیستم دوجداره بسته به عوامل زیادی دارد؛ از جمله می توان سبک، شکل، نوع مصالح، اندازه و ابعاد پنجره و تعداد پنجره ها را برشمرد.

پنجره دوجداره دردوجداره دروپنجره دوجداره دروپنجره مشهد